Langkau ke kandungan utama

Anggaran harga/kos untuk pembaikan


*sila klik gambar untuk lebih jelas



Sekadar coretan

Assalamualaikum semua,salam ceria dan sejahtera.....



Selalunya macam ni la,buat anda semua jika telefon untuk bertanyakan kos cat kereta bila saya cakap ini 'anggaran'....memang betul anggaran,bukan harga sebenar.Sebabnya:
Saya tak pasti keadaan sebenar kereta 'bos yang buat panggilan tadi' memang dia cakap kemek dan karat.Tapi saya hanya dapat bayangkan keadaan tu hanya dalam telefon..maklum la saya ni bukanya 'kasyaf' boleh nampak apa yang orang lain tak nampak...jadi saya pun hanya boleh agak-agak je la.Pada anda semua pelanggan yang budiman,jangan la salah faham atau ambil hati ataupun marah,mana la tau kan....
Kadang-kadang susah saya nak terangkan harga yang tepat dalam telefon.Lebih afdhal datang ke bengkel atau anda boleh hantar e-mel gambar keadaan kereta anda pada saya.Sekurang-kurangnya tak terjadi salah faham.
Ada kes yang saya angagarkan tinggi 'dalam telefon' tapi bila tuan empunya bawa kereta ke bengkel,pusing punya pusing 'tengok kereta' laaaa..harga yang anggaran tinggi yang saya bagi sebelum ni dah tak guna lagi,kira semula tak sampai pun harga aggaran tu..
Kalau ada kes yang terlebih harga anggaran pun ada sebab lain yang boleh jadi macam tu samada,tambah barang,tempat yang nak di baiki merebak ke tempat lain 'selalunya kes welding' kereta-kereta yang karatnya tak nampak pada mata kasar.bila dah terkena hammer berlubang...perghhhh,last minit nak pilih warna lain dan macam-macam lagi lah sebab musababnya.
Terkadang-kadang begini pula jadinya,al maklumlah manosia la katan.Rasanya tak patut la andaikata anda kepingin sesangat salah satu daripada warna-warna yang agak....'mewah' tapi anda minta harga yang tak sepatutnya...alamak! mati la saya...Fahamilah sebaiknya,Saya dan mereka-mereka yang seumpama saya kat luar sana,kami ke kedai cat bukanlah dapat semua harga cat tu sama,maksudnya kaler solid,metallic,pearl atau warna lain, lain-lain jugaklah hargenye.Tokey-tokey kedai cat pun dia bukan nak bagi murah-murah sangat pon.Lagi pulak seperti anda sedia maklom,siapa yang control ekonomi kat malaysia ni...tak lain tak bukan jiran-jiran kita yang bernama ah seng arrr...haiyya lu arr wa minta kulang skit pon tatak boleh ka? alo kawan,ini halege arr wa kasi lu manyak spesel punya looo,abis mulah loo.lain olang wa talak kasi ini macam woo..itu lah ayat yang selalu kita dengar kan,kannn? pi mai,pi mai tang tu jugak...ermm sokong la skit saudara-saudara yang seangkatan kita nak cari makan.biar la kita saling berkongsi apa yang perlu untuk ekonomi ummah sejagat.


Pesan saya jika anda telefon mana-mana kedai cat untuk bertanyakan kos mengecat untuk kereta kesayangan anda jika jawapan yang di beri 'terlebih' dari bajet ,jangan risau kerana harga yang di beri sewaktu anda telefon besar kemungkinan adakah anggaran kasar@lebih@kurang dari harga sebenar.Nasihat saya jika anda berada dalam keadaan sebegini lebih baik pergi terus ke bengkel tersebut atau anda boleh buat temu janji 'jangan lupa bawa bersama kereta anda' di tempat yang sesuai untuk dapat kan kepastian tentang harga perkhidmatan mengecat dari bengkel pilihan anda.

Salah faham apabila 'touch up'...

Ini satu lagi yang terkadang-kadang ada antara kita yang kurang faham apabila kereta anda di 'touh up'..
  1. -Pertama sekali yang sering terjadi ialah perbezaan warna.Ya, memang akan terjadi hal sedemikian rupa atas beberapa faktor.
  1. Yang paling selalu terjadi apabila kereta yang nak di touch up tu warnanya dah sebam? tup-tup owner kereta nak kawasan yang di touch up tu warnanya sama seperti warna keretanya yang sedia ada????? ntah la...tolong la faham sesangat yer.
  2. Bukan semua warna bila di touh up akan sama,saya ambil contoh jika kereta tu warnanya 'solid' alaaa macam kaler bas sekolah tuuu..faham-faham je la bila dah makan tahun warna tu macamana kan? bila ada satu bahagian yang di 'toiuch up' kan pasti akan berbeza warnanya
  3. Dan tak semua warna metalik pun boleh sama jika di 'touch up'...bayangkan jika permukaan kereta kesayangan anda dah lama terdedah pada hujan,panas,ribut,debu,getah mangga dan taufannn sekalipun...dah tentu kesan warnanya akan pudar ,terutama sekali pada bahagian permukaan atas.contoh yang anda boleh lihat 'jika ternampak la' toyota unser yang warnanya Merah@Maroon terang kat atas jalanraya kita.apa jadi dengan warnanya.Opss itu bukan hasil kerja dari mana-mana bengkel cat kereta ok! itu cat 'asli' dari kilang...bayangkannn.mana boleh 'perfect' walau standart kilang pun lama-kelamaan akan rosak juga catnya.Begitulah al kisahnya.
  4. Faktor lain,mungkin di sebabkan tukang bancuh cat tak bancuh betu-betul....
  5. Akan terjadi jugak kecuaian ketika proses mengecat,manusia katakan..
  6. Ringkasnya,jika anda menghantar kereta yang warnanya dah agak lama untuk di touch up jangan la gelabah pulak jika hasil warnanya tak berapa sama.


.
Salam ceria semua,kali ini saya nak cerita sikit secara ringkas tentang kos pembaikan dari bengkel 'Azamaju Sprayworks,perlu anda faham dan jelas harga yang di bentangkan adalah anggaran kasar dari pihak kami,jika anda perlukan jawapan tepat kami syorkan supaya anda datang terus ke bengkel kami @ buat temujanji di tempat yang sesuai untuk kami melihat keadaan kereta anda untuk kepuasan kedua-dua pihak.

  • Contoh pertama kereta Kancil,secara asasnya kos cat luar untuk kancil bagi warna metallic dalam RM1000.00 ke 1400.00.Jika anda mahukan cat luar jenis 'pearl' mungkin kosnya perlu di tambah Rm100.00>200.00.
  • Untuk kereta saiz sedan seperti wira,iswara selalunya kos cat luar bermula dari angka RM1300.00 ke RM1600.00 untuk cat metallic,jika anda mahukan cat luar jenis 'pearl' anda perlu menambah RM100.00.RM200.00 lagi.
  • Van,mpv,4x4 kos untuk cat luar anggaran dalam RM1600.00 ke RM12000.00 untuk warna metallic.
  • tukar bumbung baru wira/iswara sekeping,kos dalam RM1***.00 jika buka cermin depan belakang,kalau tanpa buka cermin/tampal semula RM800.oo.harga tak termasuk cat bumbung
  • Mudah cakap,jangan segan-segan hubungi saya 013-2746491 untuk masaalah cat kereta anda.

Kimpalan,secara amnya kos ketuk/kimpalan tak menentu di sebabkan keadaan tempat yang nak di kimpal samada kecil@ besar.
[TERIMA KASIH KEPADA ANDA YANG BERKUNJUNG / BAWA PELANGGAN KE BENGKEL]azamaju2006@gmail.com
promosi cat kereta harga murah tahun 2011,cat proton,cat wira,cat kancil,cat waja,cat persona,merc painting,bmw painting,audi painting,toyota colour,nissan price,daihatsu colour,special effect colour,best colour.harga cat kereta terkini

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tukar bumbung proton wira

Assalamualaikum semua yang sedang melawat ke blog ini sekarang.
Terlebih dahulu saya berterima kasih kepada EN.Muhd Noorazmi dari Pinggiran Gombak di atas kesudian beliau berkunjung ke bengkel kami.
Kali ini saya kongsikan bersama anda tentang proses menukar bumbung Proton Wira,seperti semua rakyat malaysia sedia maklum tentang perkara ini (bumbung kereta karat) . Dalam hal ini sebilangn kita yang menghadapi masaalah ini mengambil pelbagai cara untuk membaiki keadaan bumbung yang telah berkarat seperti ini...



Ok,bumbung baru sudah tersedia,cermin depan belakang pun dah siap di buka.



Ermmm...apa yang anda lihat sekarang adalah pandangan dari bawah bumbung ,boleh tahan karatnya,keadaan setelah bumbung di buka...nampak...?


Nah...ini lah keadaan sekeping bumbung yang telah tamat tempoh.Buang yang lama ganti yang baru.Pilihan yang berbaloi untuk jangka masa panjang,ntah lah jika anda masih berfikir nak 'baiki' jugak andai bumbung kereta anda sebegini ????


Baru syok masuk bumbung baru.


Ak…

kancil red+gold pearl

Assalamualaikum semua..mlm ni ada mood rajin skit nak godek2 keybod.. Entri kali ni memaparkan kerja-kerja mengecat semula sebuah kereta ..ya,perodua Kancil..terima kasih Bro Hamdi dari Ampang,    Kami bergerak ke Ampang untuk mengambil kancil ini,..jumpa depan Ampang point..selesai sesi penerangan oleh tuan kereta..dan saya.terus gerak semula ke sungai buloh. Kereta ini tak banyak kemek,akan tetapi keadaan cat 'clearcoat ' lama, telah mengelupas..jadi ,di sini kerja-kerja untuk buang clearcoat ini sedikit mengambil masa.kena gosok elok-elok..kalau tak nanti akan naik semula.

Proses menggosok simen..nak di jadikan critera.spoiler belakang telah di layangkan cat 'spray can'..sedikit masaelah..sikit je..untuk kami buangkan lapisan cat tersebut sebelum melayangkan cat primer.

 Waktu ni dah hampir nak siap..Bro jamil sedang melakukan pemasangan barang..adjust bumper depan..cun cun.


Haaaa..inilah proses polish..visor pun di polish..
 Dah siap..sesi fotografi la pulak untuk sang …