Langkau ke kandungan utama

Myvi to Passo

Assalamualaikum semua,jumpa lagi.
Terima kasih atas kesudian anda melawat 'blog' ini.kali ini saya kongsikan bersama anda detik-detik bilamana kami 'transformasi MYVI >>>> PASSO' ..*jika ada apa-apa kesalahan dari apa sudut sekalipun sila beri teguran selama anda ikuti 'blog' ini,maklumlah saya pun hamba ALLAH yang tak lari dari kesalahan*.

Seperti sedia maklum ini adalah versi MYVI asli darpada PERODUA..

Keadannya selepas di baraikan 'part' depan..

Proses pemasangan 'part' PASSO,adjust skit-skit apa yang patut...

Jika anda lihat 'fender' di bawah ini...inilah yang asal sebelum proses 'mengetuk' sehingga jadi seprti asal yang anda lihat melekat pada kereta tersebut..(bukan semua orang boleh dapat 'body part PASSO dalam keadaan cantik,kalau ada pun...entahlah berapa harganya..)..

Bonnet belakang sebelum dan selepas di cat bahagian dalam dahulu sebelum di pasangkan pada kereta,sekurang-kurangnya semua bahagian kena cat.

Di bawah ini seperti anda lihat,pemasangan telah di lakukan selepas kerja-kerja 'adjust,ketuk' dan sebagainya telah selesai..

Masa untuk cat bermula,'undercoat' dulu...

kebetulan tuan empunya kereta mahukan bonnet depan warna hitam..

Apa yang anda lihat di bawah ini adalah keadaan selepas siap di'warnakan'..

Partner saya sedang pasang barang..layannn


Di bawah ini setelah siap sepenuhnya proses 'penggantian organ luaran MYVI asal kepada PASSO'. Terima kasih pada tuan empunya kereta kerana sudi ke bengkel kami..doa kami semoga anda sentiasa dalam keadaan sihat dan selamat selalu.

Ulasan

deenoh berkata…
info yang berguna..dino
joe berkata…
Terima kasih DINo..welcome to my blog...
Tanpa Nama berkata…
salam..harga cat yang macam ni berapa kalau luaq dalam?untuk kereta satria thn 97
artmuslim berkata…
Assalamualaikum. Tahniah. Blog sedara amat berinformasi. Sy ingin menyokong bisnes sedara sesama Islam... cuma sy tinggal jauh di bangi. anyway, kalau tak keberatan boleh beri anggaran kos cat kenari warna asal silver metalik? ada ketuk sikit (sikit giler) 3-4 tempat. Tp paling penting boleh siap dlm seminggu ke? dlm bulan puasa dr 10 - 17 ogos? sbb waktu tu je sy dapat pinjam kereta kawan buat backup gi kerja.

Apapun sy ucapkan terima kasih dan semoga bengkel sedara terus maju dan diberkati Allah, insyaAllah.
Tanpa Nama berkata…
Berapa total harga semua klo nk tukar ke passo?

Catatan popular daripada blog ini

Anggaran harga/kos untuk pembaikan

*sila klik gambar untuk lebih jelas

Sekadar coretanAssalamualaikum semua,salam ceria dan sejahtera.....



Selalunya macam ni la,buat anda semua jika telefon untuk bertanyakan kos cat kereta bila saya cakap ini 'anggaran'....memang betul anggaran,bukan harga sebenar.Sebabnya:
Saya tak pasti keadaan sebenar kereta 'bos yang buat panggilan tadi' memang dia cakap kemek dan karat.Tapi saya hanya dapat bayangkan keadaan tu hanya dalam telefon..maklum la saya ni bukanya 'kasyaf' boleh nampak apa yang orang lain tak nampak...jadi saya pun hanya boleh agak-agak je la.Pada anda semua pelanggan yang budiman,jangan la salah faham atau ambil hati ataupun marah,mana la tau kan....
Kadang-kadang susah saya nak terangkan harga yang tepat dalam telefon.Lebih afdhal datang ke bengkel atau anda boleh hantar e-mel gambar keadaan kereta anda pada saya.Sekurang-kurangnya tak terjadi salah faham.
Ada kes yang saya angagarkan tinggi 'dalam telefon' tapi bila tuan empunya bawa ker…

Tukar bumbung proton wira

Assalamualaikum semua yang sedang melawat ke blog ini sekarang.
Terlebih dahulu saya berterima kasih kepada EN.Muhd Noorazmi dari Pinggiran Gombak di atas kesudian beliau berkunjung ke bengkel kami.
Kali ini saya kongsikan bersama anda tentang proses menukar bumbung Proton Wira,seperti semua rakyat malaysia sedia maklum tentang perkara ini (bumbung kereta karat) . Dalam hal ini sebilangn kita yang menghadapi masaalah ini mengambil pelbagai cara untuk membaiki keadaan bumbung yang telah berkarat seperti ini...



Ok,bumbung baru sudah tersedia,cermin depan belakang pun dah siap di buka.



Ermmm...apa yang anda lihat sekarang adalah pandangan dari bawah bumbung ,boleh tahan karatnya,keadaan setelah bumbung di buka...nampak...?


Nah...ini lah keadaan sekeping bumbung yang telah tamat tempoh.Buang yang lama ganti yang baru.Pilihan yang berbaloi untuk jangka masa panjang,ntah lah jika anda masih berfikir nak 'baiki' jugak andai bumbung kereta anda sebegini ????


Baru syok masuk bumbung baru.


Ak…

kancil red+gold pearl

Assalamualaikum semua..mlm ni ada mood rajin skit nak godek2 keybod.. Entri kali ni memaparkan kerja-kerja mengecat semula sebuah kereta ..ya,perodua Kancil..terima kasih Bro Hamdi dari Ampang,    Kami bergerak ke Ampang untuk mengambil kancil ini,..jumpa depan Ampang point..selesai sesi penerangan oleh tuan kereta..dan saya.terus gerak semula ke sungai buloh. Kereta ini tak banyak kemek,akan tetapi keadaan cat 'clearcoat ' lama, telah mengelupas..jadi ,di sini kerja-kerja untuk buang clearcoat ini sedikit mengambil masa.kena gosok elok-elok..kalau tak nanti akan naik semula.

Proses menggosok simen..nak di jadikan critera.spoiler belakang telah di layangkan cat 'spray can'..sedikit masaelah..sikit je..untuk kami buangkan lapisan cat tersebut sebelum melayangkan cat primer.

 Waktu ni dah hampir nak siap..Bro jamil sedang melakukan pemasangan barang..adjust bumper depan..cun cun.


Haaaa..inilah proses polish..visor pun di polish..
 Dah siap..sesi fotografi la pulak untuk sang …