Langkau ke kandungan utama

Putra 02c

Assalamualaikum..
Antara kereta yang tahap 'limited edition' keluaran PROTON..PUTRA 1.8,inilah paparan kami kali ni.Bebanyak terima kasih kepada EN.Putra ..'maaf terlupa namanya' yang sudi singgah ke bengkel ini seterusnya mendapatkan khidmat cat di sini.
Tiap kereta berbaza masaalahnya,begitu juga halnya dengan Putra ni..ya! bumbungnya... kerosakan lazim buat kenderaan keluaran proton,bahagian lain takda hal.*Pada anda yang mengalami masaalah yang serupa janganlah khuatir,kanser bumbung masih boleh di rawat..
Ok,kat bawah ni saya paparkan keadaan kereta tersebut dari awal hingga siap proses mengecat+kimpal bumbung...jom tengok kat bawah...........


*ini sesudah di siapkan...
Warna asal,dark grey..waktu ni dalam proses menyimen dan menggosok.

*sedia untuk di 'primer'.






*siap 'primer' letak jup kat luar kasi kering,sambil tu boleh baiki bumbung plak.

























*dah siap welding,tempat tersebut telah di simen semula,kasi dia mandi ngan 'syampoo...plak







*tahap ni dah nak mula mengecat la pulak.









*siap di layangkan 'base coat' o2c @ blue imprezasss..











*dah kilat pun kalernya..selepas dilayangkan lapisan 'clear coat'..










*waktu ni,sambil tunggu cat kering,pasang la apa-apa yang patut.




















*permintaan tuan empunya PUTRA...rim warna GOLD...




































*ok lah..selepas segala proses selesai,tiba masanya untuk kami pulangkan semula kepada tuannya.Dari kami di 'azamaju sprayworks,terima kasih pada tuan yang sudi ke bengkel ini,doa kami semoga tuan selamat di jalanraya.




PUTRA @ 02c/blue impreza

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Anggaran harga/kos untuk pembaikan

*sila klik gambar untuk lebih jelas

Sekadar coretanAssalamualaikum semua,salam ceria dan sejahtera.....



Selalunya macam ni la,buat anda semua jika telefon untuk bertanyakan kos cat kereta bila saya cakap ini 'anggaran'....memang betul anggaran,bukan harga sebenar.Sebabnya:
Saya tak pasti keadaan sebenar kereta 'bos yang buat panggilan tadi' memang dia cakap kemek dan karat.Tapi saya hanya dapat bayangkan keadaan tu hanya dalam telefon..maklum la saya ni bukanya 'kasyaf' boleh nampak apa yang orang lain tak nampak...jadi saya pun hanya boleh agak-agak je la.Pada anda semua pelanggan yang budiman,jangan la salah faham atau ambil hati ataupun marah,mana la tau kan....
Kadang-kadang susah saya nak terangkan harga yang tepat dalam telefon.Lebih afdhal datang ke bengkel atau anda boleh hantar e-mel gambar keadaan kereta anda pada saya.Sekurang-kurangnya tak terjadi salah faham.
Ada kes yang saya angagarkan tinggi 'dalam telefon' tapi bila tuan empunya bawa ker…

Tukar bumbung proton wira

Assalamualaikum semua yang sedang melawat ke blog ini sekarang.
Terlebih dahulu saya berterima kasih kepada EN.Muhd Noorazmi dari Pinggiran Gombak di atas kesudian beliau berkunjung ke bengkel kami.
Kali ini saya kongsikan bersama anda tentang proses menukar bumbung Proton Wira,seperti semua rakyat malaysia sedia maklum tentang perkara ini (bumbung kereta karat) . Dalam hal ini sebilangn kita yang menghadapi masaalah ini mengambil pelbagai cara untuk membaiki keadaan bumbung yang telah berkarat seperti ini...



Ok,bumbung baru sudah tersedia,cermin depan belakang pun dah siap di buka.



Ermmm...apa yang anda lihat sekarang adalah pandangan dari bawah bumbung ,boleh tahan karatnya,keadaan setelah bumbung di buka...nampak...?


Nah...ini lah keadaan sekeping bumbung yang telah tamat tempoh.Buang yang lama ganti yang baru.Pilihan yang berbaloi untuk jangka masa panjang,ntah lah jika anda masih berfikir nak 'baiki' jugak andai bumbung kereta anda sebegini ????


Baru syok masuk bumbung baru.


Ak…

kancil red+gold pearl

Assalamualaikum semua..mlm ni ada mood rajin skit nak godek2 keybod.. Entri kali ni memaparkan kerja-kerja mengecat semula sebuah kereta ..ya,perodua Kancil..terima kasih Bro Hamdi dari Ampang,    Kami bergerak ke Ampang untuk mengambil kancil ini,..jumpa depan Ampang point..selesai sesi penerangan oleh tuan kereta..dan saya.terus gerak semula ke sungai buloh. Kereta ini tak banyak kemek,akan tetapi keadaan cat 'clearcoat ' lama, telah mengelupas..jadi ,di sini kerja-kerja untuk buang clearcoat ini sedikit mengambil masa.kena gosok elok-elok..kalau tak nanti akan naik semula.

Proses menggosok simen..nak di jadikan critera.spoiler belakang telah di layangkan cat 'spray can'..sedikit masaelah..sikit je..untuk kami buangkan lapisan cat tersebut sebelum melayangkan cat primer.

 Waktu ni dah hampir nak siap..Bro jamil sedang melakukan pemasangan barang..adjust bumper depan..cun cun.


Haaaa..inilah proses polish..visor pun di polish..
 Dah siap..sesi fotografi la pulak untuk sang …