Langkau ke kandungan utama

touch up

 Salam semua pelawat blog ini..di bawah tajuk 'touch up'  untuk entri kali ini saya paparkan sebahagian kereta yang telah di siapkan..sebagai contoh untuk maklumat pada anda yang 'mungkin akan terjadi' keadaan/kemalangan seperti di bawah ini..beginilah proses untuk kembalikan semula keadaan bentuk asal untuk kerosakan kecil pada badan kereta.Kos setiap pembaikan kereta adalah berbeza mengikut keadaan kerosakan/jenis cat/bahagian yang rosak..samada berlaku di kawasan sukar atau tidak untuk kerja-kerja ketuk/kimpalan dan buka/pasang  .

1-terima kasih En.Ismail dari kem paya jaras,sungai buloh..dan terima kasih juga pada kawan saya,bengkel FZS auto servis  ( Lan Pomen ),paya jaras. Iswara tersebut telah mengalami kemalangan ,pintu depan rosak teruk/tukar pintu baru..cat ,pasang semula. ambil & hantar.

2-chevrolet optra ,dari saujana utama,sungai buloh. calar/kemek pada sebelah kiri/belakang..siap dalam masa 2 hari .ketuk/cat.terima kasih pada Akak kerana berurusan dengan kami. ambil & hantar .
3-Sebuah Proton Persona,dari cheras...terima kasih buat saudara kerana susah payah datang ke bengkel kami..kereta ini 'cat mengelupas' pada bahagian handle/door protector/cermin sisi..selepas di cat kat bengkel lain di cheras..bengkel ah seng..katanya.beliau sedikit kecewa kerana kurang 2 bulan cat tersebut sudah rosak..keadaan ini terjadi,di sebabkan bengkel tersebut tidak menggunakan 'plastic primer' pada permukaan yang perlu di cat...bengkel besar/harga pun besar ..katanya lagi.ambil/hantar di komuter

4-Mitsubishi Tredia..retro..kami telah siapkan proses "touch up...terima kasih  saudara Najib 'pomen'.. 
5-Saga BLM.cat bumper/spoiler .terima kasih saudara ,dari kereta.info.com.. kerana sudi berkunjung ke bengkel ini.


6-honda civic,dari desa coalfield,sungai buloh..bumper depan koyak..bumper belakang cat 1 bumper..warna crystal.terima kasih.ambil/hantar




7-Honda City,dari desa water park....sunway..telah kemek pada bahagian fender belakang..ketuk/cat semula
siap..hantar di.mid valley... terima kasih.ambil/hantar



8-kia spectra..telah kemek pada bonnet depan..agak teruk..untuk tukar bonnet baru..kos Dalam RM680++..
perghhhh..tuan kereta  bagi masa untuk kami siapkan..ketuk /cat.terima kasih
 


9-Viva cikgu ..dari Sri Damansara..calar pada bahagian pintu/fender depan..warna crystal.. terima kasih cikgu..ambil/hantar

10-Ae86 bro kumai..touch up..



11-perodua kembara...ketuk/cat..terima kasih buat saudara dari kubu gajah.


cat kereta bengkel cat kereta cat wira cat satria cat honda cat hyundai cat kia  cat kereta raya cat perodua cat myvi cat kancil cat proton cat bmw cat mercedes ca cat toyota cat metalik cat pearl cat solid 2k bengkel cat bumiputra sokonglah bumiputra bisnes bumiputra ahli hpa selangor hpa malaysia bengkel cat kereta hpa produk hpa maju bersama muslim sembang harga cat kereta harga patut cat kereta warna cat kereta kampung paya jaras sungai buloh penduduk paya jaras 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Anggaran harga/kos untuk pembaikan

*sila klik gambar untuk lebih jelas

Sekadar coretanAssalamualaikum semua,salam ceria dan sejahtera.....



Selalunya macam ni la,buat anda semua jika telefon untuk bertanyakan kos cat kereta bila saya cakap ini 'anggaran'....memang betul anggaran,bukan harga sebenar.Sebabnya:
Saya tak pasti keadaan sebenar kereta 'bos yang buat panggilan tadi' memang dia cakap kemek dan karat.Tapi saya hanya dapat bayangkan keadaan tu hanya dalam telefon..maklum la saya ni bukanya 'kasyaf' boleh nampak apa yang orang lain tak nampak...jadi saya pun hanya boleh agak-agak je la.Pada anda semua pelanggan yang budiman,jangan la salah faham atau ambil hati ataupun marah,mana la tau kan....
Kadang-kadang susah saya nak terangkan harga yang tepat dalam telefon.Lebih afdhal datang ke bengkel atau anda boleh hantar e-mel gambar keadaan kereta anda pada saya.Sekurang-kurangnya tak terjadi salah faham.
Ada kes yang saya angagarkan tinggi 'dalam telefon' tapi bila tuan empunya bawa ker…

Tukar bumbung proton wira

Assalamualaikum semua yang sedang melawat ke blog ini sekarang.
Terlebih dahulu saya berterima kasih kepada EN.Muhd Noorazmi dari Pinggiran Gombak di atas kesudian beliau berkunjung ke bengkel kami.
Kali ini saya kongsikan bersama anda tentang proses menukar bumbung Proton Wira,seperti semua rakyat malaysia sedia maklum tentang perkara ini (bumbung kereta karat) . Dalam hal ini sebilangn kita yang menghadapi masaalah ini mengambil pelbagai cara untuk membaiki keadaan bumbung yang telah berkarat seperti ini...



Ok,bumbung baru sudah tersedia,cermin depan belakang pun dah siap di buka.



Ermmm...apa yang anda lihat sekarang adalah pandangan dari bawah bumbung ,boleh tahan karatnya,keadaan setelah bumbung di buka...nampak...?


Nah...ini lah keadaan sekeping bumbung yang telah tamat tempoh.Buang yang lama ganti yang baru.Pilihan yang berbaloi untuk jangka masa panjang,ntah lah jika anda masih berfikir nak 'baiki' jugak andai bumbung kereta anda sebegini ????


Baru syok masuk bumbung baru.


Ak…

kancil red+gold pearl

Assalamualaikum semua..mlm ni ada mood rajin skit nak godek2 keybod.. Entri kali ni memaparkan kerja-kerja mengecat semula sebuah kereta ..ya,perodua Kancil..terima kasih Bro Hamdi dari Ampang,    Kami bergerak ke Ampang untuk mengambil kancil ini,..jumpa depan Ampang point..selesai sesi penerangan oleh tuan kereta..dan saya.terus gerak semula ke sungai buloh. Kereta ini tak banyak kemek,akan tetapi keadaan cat 'clearcoat ' lama, telah mengelupas..jadi ,di sini kerja-kerja untuk buang clearcoat ini sedikit mengambil masa.kena gosok elok-elok..kalau tak nanti akan naik semula.

Proses menggosok simen..nak di jadikan critera.spoiler belakang telah di layangkan cat 'spray can'..sedikit masaelah..sikit je..untuk kami buangkan lapisan cat tersebut sebelum melayangkan cat primer.

 Waktu ni dah hampir nak siap..Bro jamil sedang melakukan pemasangan barang..adjust bumper depan..cun cun.


Haaaa..inilah proses polish..visor pun di polish..
 Dah siap..sesi fotografi la pulak untuk sang …