Langkau ke kandungan utama

kancil red+gold pearl


   Assalamualaikum semua..mlm ni ada mood rajin skit nak godek2 keybod..
Entri kali ni memaparkan kerja-kerja mengecat semula sebuah kereta ..ya,perodua Kancil..terima kasih Bro Hamdi dari Ampang,
   Kami bergerak ke Ampang untuk mengambil kancil ini,..jumpa depan Ampang point..selesai sesi penerangan oleh tuan kereta..dan saya.terus gerak semula ke sungai buloh.
   Kereta ini tak banyak kemek,akan tetapi keadaan cat 'clearcoat ' lama, telah mengelupas..jadi ,di sini kerja-kerja untuk buang clearcoat ini sedikit mengambil masa.kena gosok elok-elok..kalau tak nanti akan naik semula.

 Proses menggosok simen..nak di jadikan critera.spoiler belakang telah di layangkan cat 'spray can'..sedikit masaelah..sikit je..untuk kami buangkan lapisan cat tersebut sebelum melayangkan cat primer.

 Waktu ni dah hampir nak siap..Bro jamil sedang melakukan pemasangan barang..adjust bumper depan..cun cun.


 Haaaa..inilah proses polish..visor pun di polish..
 Dah siap..sesi fotografi la pulak untuk sang kancil ni..*buat kenang-kenangan katakan..he he.



 Selesai sudah proses mengecat perodua kancil..kancil ini telah di layang kan cat merah+ gold pearl untuk lebih bling2..menarik tika bawah mentari..tiba masa untuk di hantar semula pada tuannya..on da way ke Ampang Point..
*Terima kasih pada En.Hamdi atas sokongan dan kepercayaan pada kami

Ulasan

agonist.beta berkata…
Bro,tak brapa nak familiar ar area Sungai Buloh ni.Kalau nak mintak tolong cat luar dalam,boleh ke dtg rumah amik kereta?Sy pakai kancil 1st model yg 4 gear tu.Cat skarang ni dah mati la.Kaler merah.Nak tukar pada kaler kuning nak ke oren2 jagung (metalic) tu.Agak-agak brape kos ek?
joe@azamaju berkata…
Bro agonist,
kancil tukar warna kuning>>oren/metalik. anggaran kos RM1600-1800
ini harga anggaran dan tak lebih dari harga ini. sbb nak tahu jgk kancil 660 @ 850,kalau 660 susah sikit sebab nak kena buka kusyen/karpet.
kalau nak kami ambilkan boleh,bagi alamat @ jumpa di stesen petrol berdekatan.
agonist.beta berkata…
rsnye 660 la kot sbb 4 gear je. :)
tapi kereta tu mmg da uzur gile.cat dah mati.pastu getah kat bumbung atas kpale tu da tanggal.pastu nak tinted.so bro cadangkan sy repair dulu baru anta cat ke cmane?

p/s:tak jadikla buat kaler kuning tu.biru kot.kaler nnt la sy confirm kendian.
joe@azamaju berkata…
mungkin ya,kete uzur..biasa la,dah lama jemur hujan panas.getah atas kpale atau getah cermin depan?..kalau getah cermin depan lebih baik buat sekali masa hantar cat,sebab nanti cermin depan kene buka gak sblm proses cat.kalau getah kiri/kanan bumbung tu bro blh beli,lepas cat blh terus pasang sekali,tinted elok buat selepas cat.
*skrg ni ramai gak layan biru laut..macam2 biru..jangan haru biru udah le ekk..he he
ok bro amik masa.
agonist.beta berkata…
bukan getah keliling tu.ni getah yang dok kat siling kete tu.ntah ape ke namenye.tapi senang cite,segala mende kat kete tu sume da uzur belaka.kalau bro joe boleh buatkan semua,lagik best.takyah sy anta byk2 bengkel.agak-agak dlm masa 2 minggu leh setel ke?

Catatan popular daripada blog ini

Anggaran harga/kos untuk pembaikan

*sila klik gambar untuk lebih jelas

Sekadar coretanAssalamualaikum semua,salam ceria dan sejahtera.....



Selalunya macam ni la,buat anda semua jika telefon untuk bertanyakan kos cat kereta bila saya cakap ini 'anggaran'....memang betul anggaran,bukan harga sebenar.Sebabnya:
Saya tak pasti keadaan sebenar kereta 'bos yang buat panggilan tadi' memang dia cakap kemek dan karat.Tapi saya hanya dapat bayangkan keadaan tu hanya dalam telefon..maklum la saya ni bukanya 'kasyaf' boleh nampak apa yang orang lain tak nampak...jadi saya pun hanya boleh agak-agak je la.Pada anda semua pelanggan yang budiman,jangan la salah faham atau ambil hati ataupun marah,mana la tau kan....
Kadang-kadang susah saya nak terangkan harga yang tepat dalam telefon.Lebih afdhal datang ke bengkel atau anda boleh hantar e-mel gambar keadaan kereta anda pada saya.Sekurang-kurangnya tak terjadi salah faham.
Ada kes yang saya angagarkan tinggi 'dalam telefon' tapi bila tuan empunya bawa ker…

Tukar bumbung proton wira

Assalamualaikum semua yang sedang melawat ke blog ini sekarang.
Terlebih dahulu saya berterima kasih kepada EN.Muhd Noorazmi dari Pinggiran Gombak di atas kesudian beliau berkunjung ke bengkel kami.
Kali ini saya kongsikan bersama anda tentang proses menukar bumbung Proton Wira,seperti semua rakyat malaysia sedia maklum tentang perkara ini (bumbung kereta karat) . Dalam hal ini sebilangn kita yang menghadapi masaalah ini mengambil pelbagai cara untuk membaiki keadaan bumbung yang telah berkarat seperti ini...



Ok,bumbung baru sudah tersedia,cermin depan belakang pun dah siap di buka.



Ermmm...apa yang anda lihat sekarang adalah pandangan dari bawah bumbung ,boleh tahan karatnya,keadaan setelah bumbung di buka...nampak...?


Nah...ini lah keadaan sekeping bumbung yang telah tamat tempoh.Buang yang lama ganti yang baru.Pilihan yang berbaloi untuk jangka masa panjang,ntah lah jika anda masih berfikir nak 'baiki' jugak andai bumbung kereta anda sebegini ????


Baru syok masuk bumbung baru.


Ak…